30 handelaars mogen hun winkel op Amazon niet uitbaten zolang de rechtszaak tussen hen en het modemerk Louis Vuitton loopt. Dat sleepte hen voor de rechter omdat ze namaakproducten van het merk verkochten.
Imagoschade
Louis Vuitton wil met de rechtszaak niet enkel voorkomen dat de namaakproducten nog langer worden verkocht op Amazon, maar het wil er ook voor zorgen dat de handelaars niet gewoon een nieuwe winkel kunnen openen op de webshop en hun verkoop zo gewoon terug kunnen opstarten. Daarnaast eist het een schadevergoeding van 60 miljoen dollar (54 miljoen euro).
Het Franse luxemerk is bovendien van mening dat de verkoop van de namaakproducten op Amazon het eigen imago schade aanbrengt. Consumenten verliezen volgens hen vertrouwen in het merk, onder andere omdat namaakartikelen hoog in de zoekresultaten van Google staan.
LVMH, het moederbedrijf van Louis Vuitton, is sowieso al geen grote liefhebber van Amazon of andere webshops waar heel wat verschillende producten te vinden zijn. “Wij vinden dat het huidige model van Amazon sowieso niet past bij luxe, maar ook niet bij onze merken”, zei CFO Jean-Jacques Guiony daar in oktober van vorig jaar over. “Als ze hun model aanpassen, dan misschien, maar momenteel is er geen enkele mogelijkheid voor ons om met hen zaken te doen.”