Groei in alle regio’s en sectoren
Voor het volledig jaar 2013 kwam de omzet van Hermès uit op 3,76 miljard euro, een stijging van 7,8%. Die had het voor een groot stuk te danken aan de groeiende verkoop in zijn eigen winkels, waar vorig jaar voor 13% meer verkocht werd. Ook werd er groei geboekt in alle regio’s: in Azië (exclusief Japan) steeg de omzet met 16%, terwijl de omzet in Japan ook met 7% steeg. In Amerika en in Europa kwam de groei respectievelijk op 14% en 12% uit.
Binnen de verschillende segmenten van het bedrijf was de ‘ready-to-wear and accessories’-divisie de grootste groeier met een stijging van 18%. ‘Perfumes’ groeide met 15%, ‘Silk and textiles’ met 12% en het ledersegment tenslotte met 9%. De markt voor horloges groeide bij Hermès slechts met 1%, na sterke groei in 2012.
Operationele marge op recordhoogte
Dankzij deze resultaten groeide de operationele marge van Hermès naar een recordhoogte van 32,4 procent. Uiteindelijk kwam de nettowinst van het bedrijf uit op 790 miljoen euro, een stijging van 6,8 procent ten opzichte van de 740 miljoen euro in 2012.
In 2014 wil Hermès deze weg verderzetten: “Hermès zal verdergaan met zijn strategie op lange termijn die gebaseerd is op creativiteit, de controle houden over zijn knowhow, uitbreiden van het distributienetwerk, zijn productiecapaciteit versterken en het beschermen van de leveranciers“, stelt het modebedrijf in een persbericht.