De Franse groep voor baby- en kinderspullen Orchestra-Prémaman heeft zijn omzet vorig jaar met 16,3% zien stijgen. In ons land is de herstructurering intussen definitief afgerond, en dat heeft de groep alvast geen windeieren gelegd.
562,5 miljoen euro omzet…
Orchestra-Prémaman realiseerde in zijn gebroken boekjaar (dat liep tot 29 februari) een geconsolideerde omzet van 562,5 miljoen euro. Dat is een stijging met 16,3% tegenover het jaar voordien, ondanks een moeilijk vierde kwartaal (als gevolg van het te warme weer en de aanslagen in Parijs).
De groei is vooral toe te schrijven aan een strategie van expansie (23 winkels erbij, goed voor 47.000 m² extra verkoopoppervlakte) en de toenemende bijdrage van grootformaatwinkels (800 m²) die het volledige gamma ‑ van geboortelijsten tot kinderkleding ‑ aanbieden. De Franse retailer telt intussen al 93 van dergelijke megastores (op een totaal van 553 winkels).
…waarvan 72,1 miljoen in ons land
Met 63,9% van de groepsomzet blijft Frankrijk veruit de belangrijkste markt. Orchestra-Prémaman zag er zijn omzet met 8,8% toenemen tot 359,3 miljoen euro.
Buiten Frankrijk klokte de omzet af op 203,2 miljoen euro (+32,4%) “waarvan 72,1 miljoen euro in België en Luxemburg, waar het winkelpark intussen gestabiliseerd is en volledig geherstructureerd, wat staat voor een groei met 75,8% in vergelijking met het voorgaande boekjaar proforma”, aldus het persbericht. Het Franse Orchestra nam in 2014 Home-Market over, nadat het in 2013 Bébé 2000 en in 2012 Prémaman ingelijfd had. Na een grondige reorganisatie telt de groep in de Belux nu alles samen 63 verkooppunten.
Orchestra-Prémaman opende het voorbije boekjaar ook webshops in de Belux, Spanje en Griekenland. De totale internetverkoop ging er met 7,1% op vooruit.