RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Corona heeft het belang van de lokale modewinkel bevestigd” (Patrick Desrumaux, Xandres)

icon
Mode8 september, 2020

De lockdown heeft voor een digitale versnelling gezorgd bij de zelfstandige modewinkels. Xandres ziet potentieel: “De ‘omni’ in omnichannel staat niet alleen voor technologie, maar ook voor de versterkte samenwerking met onze multimerkenwinkels.”

 

Ondernemerschap

“Tijdens de coronacrisis hebben we nog maar eens de kracht van de lokale winkel ontdekt. We hebben gezien dat er bijzonder veel ondernemerschap zit in dat kanaal. Die mensen hebben zichzelf opnieuw uitgevonden, elk op hun manier. En wij hebben hen geholpen, om ze versneld digitaal te laten evolueren.” Dat zegt Patrick Desrumaux, CEO van het Belgische modelabel Xandres. Het is een enigszins verrassend inzicht: veel waarnemers hadden de afgelopen jaren immers hun twijfels over de toekomst van dat multimerkenkanaal in de modesector, en veel labels openden eigen winkels – zowel fysiek als online.

 

“Heeft de lokale multimerkenwinkel geen toekomst meer? Net wel! Dat was voor ons een nieuw inzicht tijdens corona, want ook wij hebben ons soms afgevraagd: moeten we niet meer rechtstreeks gaan verkopen? Van die denkpiste zijn we niet overtuigd. Een groot stuk van onze omzet en onze toekomst ligt in de zelfstandige multimerkenwinkel. Zo hebben we er ongeveer 150 in België en 40 in Nederland. We geloven in een versterkte samenwerking met die boetieks. Zij kunnen dingen die wij niet kunnen, en omgekeerd.”

 

Lokale winkel 3.0

Waar ligt precies de kracht van die zelfstandige winkels? “Ze hebben van maart tot mei de deuren moeten sluiten, net als wij, maar ze hebben zich ook opnieuw uitgevonden. Wij hebben nieuwe modellen zien ontstaan: shopping via video, Facebook, Instagram… Die mensen hebben zich digitaal getransformeerd met een snelheid waarop ik alleen maar jaloers kan zijn. We hebben erop ingespeeld door hen content aan te leveren en technologische oplossingen, logistieke knowhow en menselijke ondersteuning aan te reiken. Wij zien bij hen een sterke lokale identiteit: de winkel van hier, met een sterke vertrouwensband met de consument. Wij kennen die consument wel digitaal, maar niet fysiek. Zij kunnen een menselijke component koppelen aan de digitale component. Dat kunnen wij niet. Door corona hebben we gemerkt dat we elkaar meer dan ooit nodig hadden.”

 

Kortom, de trend naar lokaal shoppen, die onder andere in de voedingssector duidelijk werd de afgelopen maanden, manifesteert zich dus ook in de mode. “Zeker. Zoals Jorg Snoeck het recent formuleerde: de lokale winkel 3.0 heeft zeker zijn bestaansreden, maar het zal een totaal andere winkel zijn dan vroeger: ondernemers moeten zich digitaal aanpassen. We zijn daar meer dan ooit van overtuigd.”

 

Partnerships versterken

Dat lag nochtans altijd moeilijk voor die boetieks, maar het is recent veranderd, onder druk van de coronacrisis: “Ik denk dat driekwart van onze multimerkenpartners voor corona zelfs geen webshop had. Vandaag heeft driekwart er wél een. Onze rol is om hen daarbij te helpen, met content en technologie. Ze kunnen het moeilijk alleen, noch qua tijdsbesteding noch inhoudelijk. Onze taak is hen daarbij te assisteren. Dat werkt zelfs merkoverschrijdend: de knowhow die wij aanbieden, kunnen ze ook gebruiken voor de andere merken die ze verkopen. Dit is geen puur Xandres-verhaal: het gaat erom hoe je als merk je partners kan versterken.”

 

De webshop is bovendien maar een deel van de digitale transformatie, benadrukt Desrumaux: “Voor corona dacht iedereen bij het woord ‘digitaal’ aan een webshop, maar digitaal is veel meer dan dat: hoe kan ik in mijn winkel online bestellen mogelijk maken, een afhaalsysteem opzetten, de juiste voorraad op de juiste plaats krijgen… Allemaal evidente dingen die de grote jongens al jaren doen.”

 

Een nieuw evenwicht

Herbekijkt Xandres dan ook de strategie met de eigen webshop en winkels? “We schaven eraan, ja. De ‘omni’ in omnichannel staat voor ons niet alleen voor technologie, maar ook voor de samenwerking met onze multimerkenwinkels. We gaan naar een nieuw evenwicht: elk kanaal heeft zijn functie. Ik ben ervan overtuigd dat onze eigen winkels nog meer de rol van flagshipstore gaan vervullen, het merk uitstralen.”

 

Meer vertelt Patrick Desrumaux hierover op de RetailDetail Days, het jaarlijkse marketingevenement van RetailDetail dat dit jaar plaatsvindt op 17 en 18 september. Ook Torfs, Dille & Kamille, Tonickx, Mayerline, LDV United, Radial en nexxworks komen er getuigen over hun aanpak van het ‘Nieuwe Normaal’. Het wordt een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode12 december, 2025
    Lululemon zet CEO aan de deur

    De Canadese sportmodeketen Lululemon heeft zijn CEO Calvin McDonald aan de deur gezet, met ingang vanaf 31 januari 2026. De zoektocht naar een opvolger is begonnen, intussen nemen CFO Meghan Frank en CCO André Maestrini het stokje over.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Mango groeit in sneltempo naar 60 winkels in VS

    Mango is aan een forse versnelling bezig in de Verenigde Staten: met een winkel in Chicago bereikt de keten de mijlpaal van zestig locaties in de VS. De vooruitgang is opmerkelijk: de kaap van vijftig werd pas in juni gerond.

  • icon
    Mode11 december, 2025
    Onderzoek: gerecycled polyester is vervuilender dan nieuw

    Een nieuw onderzoek ondergraaft de duurzaamheidsreputatie van gerecycled polyester (rPET), een materiaal dat de mode-industrie jarenlang als ecologisch alternatief heeft gepositioneerd. Tijdens het wassen blijkt rPET aanzienlijk meer microplastics uit te stoten dan nieuw polyester.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN