Test-Aankoop: “Verkapte prijsverhogingen”
“Fabrikanten van voorverpakte producten gebruiken een heel arsenaal aan technieken om de consument om de tuin te leiden en prijzen van producten te verhogen zonder dat de consument het opmerkt. Sommige handelaars van bulkproducten maken bovendien meer winst door de verpakking mee te wegen”, aldus Test-Aankoop.
“Deze strategieën worden zo onopvallend toegepast dat de meeste consumenten waarschijnlijk niet doorhebben dat ze minder waar voor hun geld krijgen.” De consumentenorganisatie identificeerde zelf een aantal producten waarvan de eenheidsprijs meer steeg dan verwacht op basis van de indexcijfers, en waarvan de prijsstijging verdoezeld werd door het nettogewicht en de verpakking aan te passen.
“In 2005 woog een reep Mars 54 gram, een Snickers 60 gram en een Twix 58 gram. In 2012 wogen diezelfde repen in een multipack respectievelijk 45, 45 en 50 gram.” Soortgelijke truken van de foor ziet de organisatie ook bij Pringles-chips, bij ontbijtgranen (onder meer van Carrefour) en bij PUR- yoghurt. De organisatie herinnert ook aan het jarenlange bedrog van de Senseo-pads, waar eind oktober vorig jaar nog veel om te doen was.
Fevia: “Zeer eenzijdig en vaag”
Fevia, de federatie voor de voedingsindustrie, vindt de insinuaties van Test-Aankoop te kort door de bocht. “Het is makkelijk beschuldigingen te formuleren, maar deze blijven zeer eenzijdig en vaag”, zegt Chris Moris, algemeen directeur van Fevia. “De huidige prijzen met die van 2005 gaan vergelijken is niet voor de hand liggend. Prijsstijgingen worden immers soms ook veroorzaakt door factoren waar Test-Aankoop geen rekening mee houdt, zoals een stijging van de loonkosten of grondstoffen”, aldus Moris.
“Dat er kleinere porties van bepaalde producten gekomen zijn heeft ook te maken met een oproep daartoe van de overheid omwille van gezondheidsredenen. Het is wel zeer makkelijk van Test-Aankoop om daar nu kritiek op te geven”, klinkt het. Ook de kritiek dat dergelijke praktijken het vergelijken van prijzen bemoeilijkt, wordt door Chris Moris gecounterd: “De overheid voerde de verplichte vermelding van de prijs per gewicht in. Op basis daarvan kan de consument perfect alle prijzen vergelijken.”