Onder de verwachtingen gebleven
In 2013 steeg de totale omzet van Rakuten tot 518,6 miljard yen, circa 3,7 miljard euro: een omzetstijging met net geen 30% tegenover 2012, dat ook al een recordjaar was. De operationele winst steeg liefst 80% tot 90,2 miljard yen (ca. 640 miljoen euro) en de nettowinst verdubbelde zelfs (+109,4%) tot 42,9 miljard yen of zo’n 310 miljoen euro.
Toch hadden financieel analisten op meer gerekend: de 18 analisten die door Thomson Reuters Starmine waren gecontacteerd, gingen ervan uit dat Rakutens operationele winst 99,9 miljard yen zou bedragen en de 21 analisten die door Bloomberg waren bevraagd, mikten op nettowinst van 54,2 miljard yen.
Buitenland almaar belangrijker
Het gros van zijn omzet realiseert het Japanse concern tegenwoordig met zijn financiële dienstverlening (+59,2%): met een omzet van 201,5 miljard yen (1,44 miljard euro) is die tak belangrijker dan marktplaats Rakuten Ichiba en online reisaanbieder Rakuten Travel samen. Die klokten af op 172 miljard yen (1,23 miljard euro), een stijging met bijna 19% tegenover 2012.
Opvallend: de snelste omzetgroei komt op naam van de internationale activiteiten, want in eigen land voelt Rakuten de toenemende concurrentie van Amazon.com en van Yahoo aan den lijve. De buitenlandse activiteiten, waaronder Rakuten.de (Duitsland), Buy.com (Engeland) en Priceminister.com (Frankrijk), genereerden in 2013 een omzet van ruim 66 miljard yen (470 miljoen euro), bijna een derde meer dan het jaar voordien.
Wereldwijd telt de Rakuten-marktplaats intussen al 41.996 ‘merchants’. Wel lijkt het plafond in zicht, want het zijn er amper 3,1% meer dan vorig jaar.
Rakuten blijft op overnamepad
Vrijdag kondigde de Japanse internetgigant aan dat het de Israëlische instantmessagingdienst Viber (een concurrent van Skype en WhatsApp) heeft gekocht voor omgerekend 657 miljoen euro. Dat bedrijf maakte dan nog wel geen cent winst in de vier jaar dat het bestond, het kan wel prat gaan op 300 miljoen gebruikers, en daar zou het Rakuten volgens specialisten in eerste instantie om te doen zijn.
Met zijn zoveelste overname wil CEO Hiroshi Mikitani zijn groep, die nog altijd te sterk afhankelijk is van de onlineverkoop in eigen land, zo snel mogelijk omtoveren tot een wereldspeler op de markt van internet- en andere digitale diensten, die kan wedijveren met Amazon en Facebook.