De Duitse online moderetailer Zalando wil in de toekomst kleding leveren van elke fysieke winkel. Momenteel is het in Berlijn al een gestart met een proefproject, waarbij fysieke winkels zich kunnen aansluiten bij Zalando.
Centrale hub voor mode
“Het idee is simpel. Als je een modeartikel zoekt, vertellen wij bij welke winkel je dat kunt kopen”, zegt CEO Robert Gentz in een gesprek met het FD. “Je kunt dan kiezen om daar zelf heen te gaan, of je vraagt ons het artikel bij je thuis te bezorgen. We testen het nu met de collectie van Bodycheck in Berlijn.”
Het systeem is de volgende stap van Zalando om de centrale hub te worden rond alles wat met mode te maken heeft. Momenteel is het voor kledingmerken al mogelijk om hun collecties via Zalando te verkopen, maar de online retailer wil dus nog een stapje verder gaan en ook de producten van fysieke winkels aanbieden.
Om dat doel te bereiken gaat Zalando zwaar investeren in systemen, die het mogelijk moet maken voor merken en winkels om hun producten te verkopen via Zalando. Dit jaar wordt er zo maar eventjes 200 miljoen euro in geïnvesteerd, 5 procent van de totale omzet. Vorig jaar was dat slechts 60 miljoen euro.