In het vierde kwartaal heeft de Duitse online shop Zalando een omzet gehaald tussen 1,086 en 1,094 miljard euro. Dat is een groei van ongeveer 25% en meteen de eerste keer dat de kwartaalomzet boven één miljard euro stijgt.
Fikse groei winstmarge
Ook voor het volledige boekjaar wordt er een flinke groei verwacht: over heel 2016 haalt Zalando een omzet tussen 3,633 miljard euro en 3,642 miljard euro, goed voor een groei van ongeveer 23%. Daarmee zit Zalando aan de bovenkant van de groeiverwachting. Dankzij die sterk gestegen omzet verdubbelt de EBIT voor het volledige jaar bijna naar een bedrag tussen 202 en 225 miljoen euro. In 2015 was dat slechts 107,5 miljoen euro. Ook de marge groeit van 3,6% naar 5,6 à 6,2%.
“We hebben een succesvol 2016 achter de rug. Voor de eerste keer breken we de grens van een miljard euro aan omzet in een enkel kwartaal, een duidelijk gevolg van onze focus op de consument”, aldus CEO Rubin Ritter. “We zullen blijven inzetten op groei en verder investeren in een steeds beter wordende klantervaring op alle onze markten.”
Zalando kondigt ook aan dat het in 2017 een nieuw distributiecentrum wil openen in Zweden, gelijkaardig aan die in Frankrijk en Italië. Het nieuwe logistieke centrum moet de markten in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken bevoorraden.