16,4 miljoen actieve klanten
De omzet van Zalando klom in het afgelopen halfjaar met 31,5%, van 1,05 miljard tot 1,38 miljard euro. De internetwinkel verwelkomt dan ook almaar meer nieuwe klanten: Zalando telt nu al 16,4 miljoen actieve klanten, tegenover 13,7 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit het zopas gepubliceerde halfjaarverslag.
Ook met de winst zit het snor: het aangepaste bedrijfsresultaat (ebit) vervijfvoudigde bijna tot 59 miljoen euro, waar netto een winst van 47,3 miljoen euro van overblijft. Ter vergelijking: in de eerste helft van 2014 draaide Zalando break-even.
Zalando zag zijn omzet de afgelopen zes maanden harder groeien buiten zijn thuismarkt (27,6 procent in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland tegenover 37,8% in de rest van Europa) maar blijkt toch winstgevender op zijn thuismarkt (6,2% tegenover 1,2% in de rest van Europa).
Eerste DC buiten Duitsland op komst
Het management heeft meteen ook zijn groeiprognoses voor het hele jaar bijgespijkerd: in plaats van een groei met 22 à 25% mikt het bedrijf nu op een omzetgroei met 28 tot 31%. Dat is meteen een sterkere stijging dan over heel 2014, toen de omzet met 26% groeide.
Zalando kondigt ook aan fors te investeren in zijn logistiek om de geplande groei te realiseren Nog deze herfst start de bouw van een nieuw distributiecentrum in Duitsland, dat dezelfde capaciteit zal hebben als de twee bestaande magazijnen (in Erfurt en Mönchengladbach) samen.
Begin volgend jaar opent Zalando samen met een logistieke partner in Italië een extra magazijn (dat wordt meteen het eerste buiten Duitsland) en tegen half 2017 wordt ook het logistieke centrum van Mönchengladbach maximaal uitgebreid.