Groot assortiment
Het idee van Zalando is niet nieuw: zo bestaat in Nederland al The Cloakroom en is in Duitsland Outfittery heel populair. Bij de service geven klanten hun kledingvoorkeuren door, waarna een stylist een box samenstelt met daarin enkele outfits. Klanten kunnen dan zelf beslissen welke kledingstukken ze houden, terwijl ze de rest gewoon kunnen terugsturen.
Veel van die diensten en websites zijn op mannen gericht, maar Zalando wil het ook aanbieden voor vrouwen. Curated Shopping zal eerst lanceren in Duitsland. “Als het daar goed gaat, zullen we de service stap voor stap uitbreiden naar andere landen,” laat een woordvoerder weten aan Fashion United. “Ons grote voordeel is dat we toegang hebben tot een groot assortiment. En we staan ook niet onder druk om kleding te verkopen aan de consumenten.”
Zalando is momenteel aan het werken aan nieuwe website voor de dienst, maar het weet wel al perfect hoe alles in zijn werk zal gaan achter de schermen. “Alles is bij Zalando online. Dus onze klanten zullen eerst een online stijltest invullen die hun persoonlijke smaak zal bepalen. Daarna zullen we, aan de hand van hun smaak, een stylist koppelen aan de consument.” Naar verwachting zal de dienst volgende zomer lanceren.