Kwart meer omzet
Het bedrijfsresultaat van 62 miljoen euro is volgens Zalando te danken aan een betere kostenbeheersing, zo blijkt uit de bekendmaking van de voorlopige cijfers. Een nettowinst werd nog niet meegedeeld. Het jaar voordien moest de groep met hoofdzetel in Berlijn nog een verlies van 114 miljoen euro opbiechten.
Zalando, dat sinds oktober op de beurs van Frankfurt noteert, zag zijn omzet het voorbije jaar met een kwart toenemen tot 2,2 miljard euro en voorspelt voor dit jaar een nieuwe groei met 20 tot 25%.
“Grootse prestatie en enorm succes”
Zalando kreeg de voorbije jaren veel kritiek omdat het ondanks de miljarden euro’s aan omzet die het binnenhaalde, toch de verliezen bleef opstapelen. Nu is topman Rubin Bitter dan ook een meer dan tevreden man: “Onze prestatie voor 2014 benadrukt dat ons bedrijfsmodel duurzaam is en wel degelijk betekenisvolle marges kan genereren. Dit is een grootse prestatie van onze teams en een enorm succes voor Zalando.”
Ook voor de komende tijd zal Zalando dan ook hetzelfde model aanhouden: “De komende jaren zullen wij ons richten op groei op de lange termijn en niet op maximalisering van de marge op de korte termijn.”
De online schoenen- en moderetailer is intussen actief in vijftien landen en verwelkomt naar eigen zeggen elke maand zo’n 100 miljoen bezoekers, van wie al 43% via smartphone of tablet.