Dik 40% meer omzet
Eerst het goede nieuws: Zalando heeft zijn omzet het voorbije kwartaal met ’41 tot 43%’ zien stijgen, zo meldt het bedrijf in een kwartaalupdate (op de definitieve cijfers is het nog wachten tot 12 november). De groep verkocht de voorbije drie maanden voor zo’n 707 à 717 miljoen euro aan kleding en schoenen, met dank aan een groeiend aantal klanten.
Nadat Zalando in 2014 voor het eerst winst had gemaakt, schrijft het nu wel weer rode cijfers: het verlies voor belasting komt uit op 18 à 32 miljoen euro. Bestuurder Rubin Ritter maakt zich geen zorgen: “De resultaten liggen in de lijn van onze strategie om te investeren in langetermijngroei. In het derde kwartaal zagen we unieke groeikansen om onze groeidoelen sterk te overtreffen, en die kansen hebben we vol overtuiging gegrepen. We blijven gaan voor winstgroei, maar zijn wel bereid wat aan winstgevendheid in te boeten om onze groei te versnellen en marktaandeel te winnen.”
Zalando, actief in vijftien Europese landen, stelt meteen ook zijn jaarprognoses bij: de omzetverwachting gaat omhoog en de winstprognose omlaag. Zalando rekent nu op een omzettoename van 33 à 35% (eerder ging het management uit van 28 tot 31%) en een winstgroei van 3 à 4% (tegenover 4,5% tot nog toe).