De omzet van online moderetailer Zalando is in 2015 met meer dan 30 procent de hoogte in gegaan. Dat de webshop aan populariteit wint, is ook te zien aan het aantal bezoeken op de website en het aantal actieve gebruikers.
Flink pak meer bezoekers
Eind 2014 haalde Zalando nog 14,7 miljoen actieve bezoekers en vorig jaar is dat aantal met 22,4 procent gestegen naar 17,9 miljoen. Ook het aantal bezoeken op de website ging met 21,5 procent omhoog naar 1,66 miljard bezoeken. Het totaal aantal bestellingen kreeg dan weer een boost van 41,4 miljoen naar 55,3 miljoen bestellingen.
Die positieve cijfers werken natuurlijk door naar de omzet van Zalando. Die steeg met 33,6 procent naar 2,96 miljard euro. Een jaar eerder strandde de omzet van Zalando nog op 2,21 miljard euro. Ook voor dit jaar voorspelt de webshop een groei van ongeveer 25 procent. Daarmee wordt de voorspelling licht naar boven bijgesteld, want eerder ging Zalando uit van een groei in 2016 tussen 20 procent en 25 procent. Ook voor 2015 was er een groei binnen die marge voorspeld.
“Onze marktpositie is nog nooit zo goed geweest en we hebben nog nooit zoveel mogelijkheden gehad”, zegt Rubin Ritter, topman bij Zalando. “We willen nog meer klanten bereiken en nog meer groeien in marktaandeel. We blijven bewust op zoek naar groei, terwijl we de winstgevendheid behouden. Dat lijkt ons de beste manier om op lange termijn waarde te creëren.”
Investeren in mobiel
In de DACH-regio, met thuisland Duitsland, groeide de omzet met 28 procent, terwijl in de rest van Europa de omzet de hoogte in schoot met maar liefst 40,5 procent. Het aangepaste bedrijfsresultaat kwam uit op 107,5 miljoen euro.
Zalando wil het komende jaar 200 miljoen euro investeren, onder andere in de uitbreiding van de service via de mobiele site en apps. Het aantal bezoeken op de mobiele site is dan ook gestegen naar 60 procent van alle bezoeken, terwijl er in 2015 meer dan twee keer zoveel apps zijn gedownload.