Hoe realiseer je tegen de laagste kostprijs het hoogste aantal leads naar je website? Op het RetailDetail Congress in het voorprogramma #growthhacking hoor je er alles over.
Growth hacking is dubbele hefboom
“Via een hele reeks snelle testen zoeken we de beste manier om dat te doen. Eens we ze hebben gedetecteerd, schalen we ze op. Tactiek gaat daarbij voor op strategie”, licht Yannick Khayati alvast een tipje van de sluier.
Khayati richtte begin 2016 het bureau Trigger op. Daarmee helpt hij bedrijven te groeien, onder andere door te zorgen voor een verhoogde stroom van bezoekers naar hun websites en die vervolgens om te zetten in een hoger aantal conversies. In vakjargon heet die dubbele hefboom ‘growth hacking’.
Tot het cliënteel van Trigger horen intussen al grote bedrijven als bpost, ING, en Cartamundi. Verder richt het bureau zich tot startups die al 0,5 miljoen euro funding hebben.
Snel testen en dan opschalen
Khayati: “We werken volgens het AARRR-model: Acquisition, Activation, Retention, Referral en Revenue. Als we 1.000 eenheden van iets willen verkopen, moeten we bijvoorbeeld 5.000 geïnteresseerden hebben en dus moeten we in totaal 50.000 mensen bereiken.”
“We bekijken in een korte periode honderden mogelijkheden om dat beoogde aantal mensen te halen. Van sommige mogelijkheden testen we een aantal varianten. Wat het beste resultaat geeft, wordt vervolgens opgeschaald. Het is dan ook belangrijk dat de gekozen opties testbaar, meetbaar en schaalbaar zijn.”
Op dat vlak is Trigger een datagedreven onderneming. “Want het komt er niet op aan om meer geld te kunnen besteden aan promotie dan je concurrenten, maar wel om slimmer te zijn”, aldus nog Khayati.
“We gaan op zoek naar het kanaal waar we de hoogste return krijgen in vergelijking met de inspanning en investering. Dat kan Facebook zijn, of Instagram, of LinkedIn, maar ook de hoek van de straat. We gaan dus af en toe ook offline, al blijft het grootste deel online.”
“Belangrijk is ook dat de processen zo vlot mogelijk kunnen verlopen. Daarom proberen we onze research zoveel mogelijk te automatiseren.”
Vaak productlanceringen
Is de aanpak van het bureau dan niet het meest geschikt voor retailers die een overstock willen wegwerken en minder voor nieuwe lanceringen? “Integendeel”, zegt Khayati. “Wij doen heel vaak productlanceringen.”
“Maar we doen het anders. Bij ons wordt echt ‘out of the box’ gedacht. Het is niet onze bedoeling om met een push-strategie met een reclamebombardement te werken, wij willen een vraag en dus toegevoegde waarde creëren.”
Wie Khayati zelf aan het woord wil horen en meer wil vernemen over de belangrijkste growth hacking-technieken om zo snel mogelijk relevante bezoekers naar een website te halen en dat vervolgens om te zetten in verkopen, kan hiervoor terecht op het congres van RetailDetail op 26 april 2017 in San Marco Village in Schelle. Wees er dus nog bliksemsnel bij!