Van zoekmachine naar mediawaaier
Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo, dat in 1995 zijn eerste stappen zette op het net onder de naam ‘Jerry and David’s Guide to the World Wide Web’, onderging door de jaren hen heel wat metamorfoses. Het bedrijf startte met een portaalsite en een zoekmachine, maar breidde haar diensten uit met onder andere een webmailservice, een instant messenger, een gamessite, een entertainmentsite en verscheidene nieuws- en mediaportalen.
Nu kondigt het bedrijf aan dat het ook wil inzetten op advertenties en nieuwe technologieën, meldt Thompson. “Onze hoogste prioriteit blijft onze huidige kernactiviteit versterken, en dat zal ons ruimte geven om nieuwe diensten uit te rollen,” aldus de topman van Yahoo. De eigen zoekfunctie en e-maildienst zullen wel de ruggengraat van het bedrijf blijven.
Drie afdelingen
Met het oog op de veranderingen werd het bedrijf opgesplitst in drie afdelingen. Alles wat verbindingen met populaire mediasites, de zoekfunctie en de e-maildienst van Yahoo aangaat, werd ondergebracht in de consumentenafdeling. Een tweede poot van het bedrijf houdt zich bezig met alles wat advertenties aangaat, terwijl een derde afdeling zal zorgen voor de infrastructuur van het bedrijf.
Yahoo maakt op dit moment een moeilijke periode door. Het bedrijf, dat ooit de meest gebruikte zoekmachine was, werd al gauw ingehaald door concurrenten Google en Microsoft. Ook de instantmessengerservice werd ingehaald door MSN (en later door een hele reeks andere chatservices, zoals die van Facebook). Voor Yahoo, dat kampt met een oubollig imago, werd het dan ook steeds moeilijker om zich staande te houden tussen het ‘jonge geweld’.