Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen.
Vooral transparantie is belangrijk
Vlotte verzending en levering dragen sterk bij aan de klantenbinding, ziet een nieuwe studie van het Duitse onderzoeksbureau ECC Köln. Maar opvallend genoeg is gratis thuislevering daarbij niet de belangrijkste verwachting van consumenten. Stiptheid en keuze tussen verschillende afleveropties worden meer geapprecieerd.
Vooral transparantie is cruciaal: 90 procent van de online shoppers wil weten wanneer hun pakketje geleverd wordt, terwijl maar ongeveer de helft van de bevraagden in de studie belang hecht aan expresleveringen en sameday delivery. Liever willen ze op voorhand al een tijdsslot (78%) en een dag (68%) kunnen aanduiden waarop hun pakje geleverd wordt.
Thuislevering niet meer standaard
De druk op de logistieke sector wordt zo hoog dat gratis thuislevering als ‘standaard’ niet meer mogelijk zal zijn in de toekomst, meent ECC Köln. Er is een tekort aan bezorgers en er zijn steeds meer ritten nodig, mede omdat de klant bij thuislevering in 40% van de gevallen niet thuis is bij de eerste leverpoging.
Logischer zou het dan zijn om van thuislevering een premiumdienst met een meerprijs te maken en andere, meer flexibele opties als standaard te voorzien. Pakjesautomaten, leveringen op het werk of in een winkel kunnen de druk op de sector immers verlichten omdat ze minder tijdsgebonden zijn.