Aankoopgedrag loopt achter op surfgedrag
Het Gentse digitale agentschap Wijs publiceerde vanochtend voor de vijfde keer zijn rapport over mobiel internetgebruik in België. Daarin analyseert het een 80-tal websites van klanten uit diverse sectoren, samen goed voor 80 miljoen bezoeken de voorbije 12 maanden.
Vaststelling 1: het aantal mobiele bezoeken is nog sneller gestegen dan verwacht. In oktober vorig jaar kwam circa 25% van de websitebezoeken via een smartphone of tablet, nu is dat al 36,4%. Als die groei aanhoudt tegen hetzelfde tempo, komt het kantelpunt er in mei 2017, aldus Wijs.
Vaststelling 2: ondanks die sterke stijging blijven we onze aankopen toch vooral via de ‘goeie ouwe’ desktop doen. Van het miljoen geregistreerde transacties goed voor een omzet van zo’n 400 miljoen euro verliep nog altijd 81,6% via de desktop, tegenover 11,16% via tablet en 6,54% via smartphone. Ons aankoopgedrag loopt dus ver achter op ons surfgedrag.
Vaststelling 3: de Belg besteedt meer via zijn desktop dan mobiel. Bekijken we het gemiddeld bestedingsbedrag, dan zien we het hoogste bedrag bij desktop (553 euro). De waarde via tablet is 11% lager, die via smartphone zelfs 45% lager. Topmaanden zijn december en juli met een gemiddeld bestelbedrag dat 20% hoger ligt.
Consument steeds meer vertrouwd met mobiel
Conclusie: “Het aandeel mobiele websitebezoeken is in 2015 gestegen tot ongekende hoogtes. Het moment dat mobiel en desktop evenveel bezoeken opleveren ligt niet meer zo veraf. De consument geraakt ook meer en meer vertrouwd met mobiel shoppen, waar we steeds meer transacties en hogere omzetten zien. Daarom verdient mobiel een belangrijke plaats in je marketingstrategie”, aldus nog Davy Tollenaere, online marketing consultant.
Hij geeft meteen ook nog een goede raad mee: “De markt van de ‘devices’ versnippert zich ondertussen verder, waardoor het niet verstandig is om je site enkel goed beschikbaar te maken voor de topmerken.”