Maar wat hebben retailers daar aan? Heeft Google iets te bieden aan de Belgische detailhandelaar? RetailDetail vroeg het op de man af. Een bedrijf met die planetaire omvang moet bovendien zeker en vast iets te vertellen hebben over de evoluties en de toekomst van de veelbesproken digitale wereld. Niemand minder dan Google België topman Erik Portier en retail industry manager Roel Naessens hadden een onderonsje met RetailDetail.
Laten we de spits afbijten met de hamvraag. Wat heeft Google retailers te bieden?
E.P. : Op veel domeinen kan Google voor retailers heel wat betekenen. We kunnen samengevat grofweg drie grote domeinen onderscheiden.
Het nut van Google voor retailers zit ten eerste al in de hele grondslag van Google. Het is onze missie om informatie te indexeren en informatie gemakkelijk toegankelijk te maken. Dat is de basis. Die basis als zoekfunctie blijft heel erg belangrijk. Onze zoekmachine is van groot nut voor elke gebruiker van het internet en zeker voor elke persoon als consument.
Consumenten zoeken tegenwoordig bijzonder gretig informatie. We leven echt in een informatietijdperk, waarbij iedereen constant zoekt naar kennis en inlichtingen om een weloverwogen aankoop te doen. Google is daarbij als zoekmachine een onmisbaar kanaal geworden. En wanneer het belangrijk is voor de consument, wordt het nuttig voor de retailer.
Daarom hebben we AdWords in het leven geroepen. Het systeem is volledig opgebouwd naar het zoeken van informatie. AdWords versterkt de basisfunctie van Google, met name het gerichte zoeken. Het is een middel om het territorium van retailers verder uit te bouwen. Via AdWords kunnen bedrijven een veel grotere markt bereiken, zelfs buiten de eigen landsgrenzen. Dat is een tweede voordeel van Google voor handelaars. Maar ook de organische zoekresultaten zijn natuurlijk van belang voor retailers.
R.N. : De impact van het internet op het koopgedrag van de mensen mag niet worden onderschat. Maar liefst 7 op de 10 aankopen in de retail zijn begonnen met een zoektocht op het internet. Het is natuurlijk een algemeen cijfer, maar het geeft wel een duidelijk beeld van de kracht van het wereldwijde web.
Er is uiteraard een verschil per sector en regio. Zo zijn er sectoren waar het al heel normaal is dat het volledige aankoopproces online verloopt. In België is er daarentegen een heel dicht distributienet. Er zijn heel veel buurtwinkels en de nabijheid van alle benodigde handelszaken is groot. Men doet zijn aankopen daarom hoofdzakelijk fysisch en lokaal. De consumentendrang naar informatie vertaalt zich dan naar lokaal zoeken. Men zoekt op het internet info en entertainment in de buurt rondom zich.
Het stimuleren van lokale handel is dan ook het derde domein waarbij Google de retailer van dienst is. We willen vanuit Google de shopping-ervaring doortrekken tot het digitale niveau. Nieuwe producten van Google draaien vooral rond lokaal koopgedrag. Daartoe zijn er onder meer extra features aan Google Maps toegevoegd.
Op de kaarten kunnen onder meer horeca- en handelszaken worden aangeduid en kunnen user content en productpagina’s worden toegevoegd. Het is nu ook mogelijk om local ads te plaatsen of local search uit te voeren. Google leidt zo de weg naar winkels.
Niettegenstaande hun lokale gerichtheid, informeren Belgische consumenten zich grondig en kijken ze verder dan hun neus of winkelstraat lang is. We mogen ter illustratie niet vergeten dat de Belg een notoire koopjeszoeker is. Hij of zij gebruikt zowat 150 miljoen coupons per jaar. Dat is bijna het hoogste aantal ter wereld. Vandaar ook het succes van zoekertjessites en online outlets. Om de beste koopjes te vinden kan de consument op internet zijn hartje ophalen.
In de pers werd nochtans onlangs gemeld dat Belgische KMO’s minder gebruik van maken het internet voor promotie. Hoe kan dat veranderen?
E.P. : Het is niet zozeer het geval dat Belgische bedrijven niet actief zijn op het internet of er geen gebruik van maken voor bedrijfspromotie, als wel dat er procentueel meer buitenlandse bedrijven op de Belgische markt adverteren dan Belgische spelers in het buitenland. In het buitenland zien ze potentieel in de Belgische markt en plaatsen zichzelf via AdWords in de Belgische online advertentieruimte. Belgische spelers zijn vaak meer terughoudend om op buitenlandse markten te mikken.
Maar het is zeker zo dat er een inhaalbeweging nodig is op de Belgische markt. We kunnen ons de vraag stellen waarom Belgen minder online adverteren. Hebben ze later of minder dan in andere landen het e-gebeuren omarmd? Het valt in ieder geval op dat de Belgische bedrijven conservatiever zijn. Ook de consument overigens. Online shopping wordt hier nog steeds minder warm onthaald. Er is verdere evangelisatie nodig!
Google draagt daar zelf actief een steentje aan bij. Ons bedrijf zoekt partners om bedrijven te informeren en te introduceren in de digitale wereld. We werken daarvoor onder andere samen met organisaties als VOKA en UNIZO. Maar om goed te zijn moet de bewustmaking al op de schoolbanken gebeuren. Google verleent daarom eveneens steun aan het digitaal plan van minister Van Quickenborne. (Het digitaal plan van Van Quickenborne ‘Digitaal hart van Europa’ houdt onder meer in dat tegen 2015 90% van de gezinnen breedbandaansluiting moet hebben en 1 op 2 leerlingen boven 6 jaar een computer of netbook moet hebben, nvdr.)
De Belg is over het algemeen een basis-internetgebruiker. Er is echter veel meer te beleven. De rest van de wereld is al aan het bloggen geslagen of verbindt website en sociale media om zijn bedrijf te promoten. Nochtans heeft ook de markt er belang bij dat de digitale markt meer wordt benut. De internetpenetratie in België is op dit moment nog maar 70%, terwijl dat voor Nederland al 90% bedraagt.
R.N. : Toch willen we er zeker een positieve noot aan toevoegen. Er zijn een aantal zeer sterke voorbeelden op de Belgische markt! Een fantastisch voorbeeld is Lepage Mobiliers, een Waalse stoelenfabrikant die dankzij hun online reclames brasseriestoelen heeft mogen leveren aan de Moulin Rouge. Door middel van AdWords heeft Lepage zijn afzetgebied over de landsgrenzen heen kunnen uitbreiden en een grote, prestigieuze klant als de Moulin Rouge weten binnen te halen.
Bepaalde sectoren hebben zoals gezegd eveneens al succesvol ingepikt op het e-gebeuren. In België zijn de elektroketens daar een frappant voorbeeld van. Typ in Google termen als Plasma of Gsm in, en je vindt onmiddellijk alle grote namen in de sector. Een bepaalde elektro-outlet store is zelfs volledig de weg van de e-commerce ingeslagen. Maar het kan ook zonder e-shop. Auchan verkoopt 10% van zijn plasmatelevisies online, maar een veel groter aandeel wordt doelgericht in de winkel aangeschaft na al te hebben geïnformeerd op het internet.
Maar weet de gemiddelde bedrijfsleider wel wat Google allemaal te bieden heeft?
R.N. : Het klopt dat Google in de toekomst nog meer informatie moet geven over al zijn diensten en mogelijkheden. Iedereen kent weliswaar de basis. Die is dat Google heel relevante zoekresultaten levert. Het is de kern van ons bedrijf. Ook op AdWords verkrijgt men steeds zeer relevante resultaten. Als dat geweten is, komt de vraag spontaan.
Desalniettemin wilt Google bedrijven blijven motiveren. Vooral KMO’s willen we beter bereiken en kansen geven. Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld meer dan 60 miljoen aan kredieten voor AdWords uitgedeeld aan Belgische bedrijven. Het was slechts één van de vele acties om ondernemingen warm te maken voor de e-wereld. Nu moeten we bekijken hoe we de digitale markt bij de KMO kunnen brengen.
Om af te ronden graag wat praktische tips. Wat moet een retailer doen om met behulp van Google zijn bedrijf een boost te geven?
E.P. : Eerst en vooral is de website van winkels van cruciaal belang! De site moet goed opgebouwd zijn. Om gevonden te worden is het absoluut noodzakelijk dat een website aan de technische eisen van onze zoekmachine voldoet. 75% van de bedrijven heeft een site, maar meestal bestaat die slechts uit één pagina. Daarop staat dan niet veel meer dan de naam en contactgegevens.
Maar het moet ook aan de zoekeisen van de klanten voldoen. Als het niet online staat, denkt de consument dat je het niet hebt. Wie dus maar één of geen pagina heeft, valt uit de boot. Daarom is het belangrijk om te bepalen wat je met de site wilt bereiken. Is het doel van de site gevonden te worden door wie zoekt of kadert de webstek in een groter geheel van e-marketing?
In functie van het communicatieplan van een onderneming moet bekeken worden welk type search marketing het meest toepasselijk is. Naargelang de opzet kan het gewenste resultaat conversies of traffic building zijn. (Men spreekt van conversies wanneer men een bepaald doel tracht te bereiken van de internetbezoekers, zoals aankopen of bestellen, nvdr.)
Voor conversies is AdWords de beste methode, omdat je dan mensen bereikt die reeds in het aankoopproces zijn. Ze zijn al op zoek naar een bepaald product. Wie via het internet aan zijn branding wilt werken, hoopt vooral veel bezoekers naar zijn site te lokken. Dat is dan traffic building, verkeer op de site creëren. Daarvoor is een grafische uiting een van de aangewezen methodes. De zoekmarketing moet bij wijze van spreken ‘kijk naar ons’ zeggen.
Samengevat heeft een website twee functies. Enerzijds moet ze informatie over de winkel geven (adres, openingsuren etc.), anderzijds moet ze een overzicht van het aanbod bieden. Op die manier bewijst een bedrijf zijn bestaan aan de constant groeiende massa internetconsumenten.
Meer: Google stelt Google TV voor.
Apple en Google brengen elk hun TV.
Merknamen vrij op Google AdWords.