Brian Monahan, jarenlang verantwoordelijk voor de online marketing bij Walmart, gaat aan de slag bij Pinterest. Hij moet er als ‘chef verticale strategie’ het sociaalnetwerk ‘top of mind’ maken bij die bedrijfssectoren die vooralsnog amper op Pinterest aanwezig zijn.
Op zoek naar nieuwe productcategorieën
Brian Monahan was vicepresident voor Walmart.com en stond mee aan de wieg van Walmart Exchange, de marketingtool die Walmarts grootste klanten en hun reclamebureaus voorzag van winkeldata waarmee ze hun advertenties beter konden personaliseren. Onder Monahans leiding zag Walmart.com het aantal unieke bezoekers groeien van 55 naar 85 miljoen per maand.
Nu moet de geboren marketeer Pinterest beter gaan ‘verkopen’ bij merken en reclamebureaus.“Er zijn bepaalde productcategorieën waarin Pinterest van nature sterk staat, maar er zijn natuurlijk ook nog de grootpubliekscategorieën zoals automotive, fastfood, retail, reizen, telecom of nog de bankwereld”, zegt Monahan.
Pinterest rekent almaar meer op ‘merken’ ‑ tot nog toe was dat vooral mode, huisinrichting en andere consumentengoederen ‑ om content op zijn platform te plaatsen en inkomsten te creëren via ‘buyable pins’ (foto) e.d. Volgens het netwerk wordt nu al driekwart van alle inhoud ‘gepind’ door bedrijven. “We zorgen voor die unieke symbiotische relatie tussen enerzijds ‘pinners’ op zoek naar ideeën en anderzijds merken die hun producten in het leven van die consumenten willen introduceren”, aldus Monahan.
Pinterest claimt circa 150 miljoen gebruikers per maand, van wie er 70 miljoen in de Verenigde Staten leven.