Strijd met Amazon
Om dat doel te bereiken zal Walmart nog dit jaar drie extra distributiecentra openen. Daarmee zet Walmart een flinke stap in de strijd met Amazon, momenteel de grootste concurrent voor de warenhuisketen. Het is dan ook geen toeval dat Walmart al zijn klanten binnen twee dagen wil bedienen: dat is immers ook de levertijd die Amazon hanteert voor klanten van Amazon Prime.
Walmart probeert ook een nieuwe dienst uit die wel erg gelijkaardig is aan Amazon Prime, namelijk ShippingPass. Daarmee krijgen consumenten momenteel gratis levering aan huis binnen de drie dagen. Walmart vraagt wel maar 50 dollar per jaar voor de dienst, wat de helft van de prijs van Amazon Prime is.
Walmart rekent voor zijn e-commerce niet enkel op de grote distributiecentra: de keten heeft ook een aantal kleinere fulfilmentcenters en meer dan tachtig winkels verzenden rechtstreeks vanuit de winkel naar klanten. Bovendien kunnen consumenten hun producten ook ophalen in de winkels van Walmart.
Door onverwacht positieve resultaten van Amazon heeft die laatste in het voorbije kwartaal Walmart voorbijgestoken op vlak van marktwaarde. Amazon is momenteel 264 miljard dollar (240 miljard euro) waard, Walmart moet het stellen met 234 miljard dollar (215 miljard euro).