Mooie toekomstmuziek
De levering blijft voor veel consumenten een van de grote problemen van e-commerce: of ze zijn niet thuis wanneer de koerier aanbelt, of het afhaalpunt is nog niet open (of alweer gesloten) wanneer ze er passeren. Liefst 60% van de consumenten heeft het al aan den lijve ondervonden, zo blijkt uit onderzoek.
“Als we nu eens een systeem bedachten dat koeriers toegang geeft tot onze autokoffer, maar dan wel op een 100% beveiligde manier”, dachten ze bij Volvo. Het resultaat, een digitale sleutel gebaseerd op Volvo’s On Call-telematica, wordt voorgesteld op het Mobile World Congress (van 24 tot 27 februari in Barcelona).
Het principe is al bij al eenvoudig: bij het plaatsen van een bestelling online vinkt de klant de optie ‘levering in mijn auto’ aan. Wanneer de klant op zijn smartphone of tablet-pc het bericht krijgt dat de bestelling klaar is voor levering, bevestigt hij die, waarop de koerier automatischde boodschap krijgt waar de Volvo in kwestie geparkeerd staat.
Het systeem genereert dan een digitale sleutel (een code, zeg maar) waarmee de koerier de koffer kan openen. Wanneer de koffer terug dicht gaat, sluit de auto opnieuw automatisch en wordt de digitale sleutel gedesactiveerd. De klant krijgt vervolgens een bevestiging dat de bestelling zich in zijn koffer bevindt.
Tijdwinst voor iedereen
“Door van onze auto een afhaalpunt te maken dankzij het gebruik van digitale sleutels zijn we voor leveringen niet langer gebonden aan vaste plaatsen“, zegt Klas Bendrik, chief information officer van Volvo Car Group. “De testpersonen gaven duidelijk aan dat ze flink wat tijd winnen, en dat geldt ook voor de koerierbedrijven: goederen opnieuw aanbieden na een mislukte levering kost de industrie naar schatting 1 miljard euro.”
Of en, zo ja, wanneer we de digitale sleutels effectief in het wereldje van de e-commerce zien opduiken, is nog niet duidelijk. Dat het systeem de flexibiliteit van klant en e-tailer zou verhogen, staat desalniettemin al als een paal boven water.