Online, social en mobile commerce voor beginners
De Vlaamse overheid wil handelaars de kans geven op de online trein te springen: vanaf 1 juli 2013 zullen minstens 600 van hen hulp krijgen bij het opstarten van een webwinkel. Ook zullen ze leren hoe ze moeten inspelen op de toenemende aankopen via smartphones en hoe ze zaken kunnen doen via sociale media.
“Het doel van deze maatregel is om bij de detailhandelaar een proces op gang te brengen die hem doet stilstaan bij de rol van de fysieke winkel en het winkelen in de toekomst. De winkel is niet langer de enige plaats waar de consument zich oriënteert en koopt. De informatie-, verkoop- en servicefunctie van de detailhandel wijzigt drastisch”, aldus de Vlaamse regering.
In het project moet dan ook bijzondere aandacht gaan naar de online aanwezigheid van de detailhandelszaak, de digitale mogelijkheden ‘instore’ en ‘outstore’, de inzet van sociale media, multichannel, e-commerce, m-commerce en mobiele mogelijkheden.
Project Commerciële Inspiratie
Het aanbod van de Vlaamse overheid loopt via de gemeenten. Geïnteresseerde besturen kunnen intekenen op het project Commerciële Inspiratie, dat deel uitmaakt van de beleidsnota ‘Winkelen in Vlaanderen 2.0’.
Eerder pakte de Vlaamse regering ook al uit met het proefproject Commerciële Innovaties, waarbij handelaars steun konden krijgen voor nieuwe initiatieven om het winkelen te promoten.