Mode en beauty op kop
Vooral kleding, schoonheidsproducten, interieurproducten en speelgoed doen het erg goed, zo blijkt uit de studie van BeCommerce. Daarnaast worden ook diensten zoals tickets en verzekeringen vaak via smartphones en tablets verhandeld.
Drie op de vier handelaars was tevreden over de resultaten van hun mobiele handel, een stijging met 18% tegenover een jaar eerder.
Gros via ‘mobiele webshop’
“Het gebruik van smartphones is vandaag zodanig ingeburgerd – 59% van de Europese internetgebruikers heeft een smartphone, 25% een tablet – dat het aankoopbeslissingen van consumenten kan beïnvloeden”, zegt Nicolo Galante, directeur bij McKinsey.
“Er gebeurt nu al veel onderzoek naar, maar als bedrijf is het erg belangrijk dat je de rol van het mobiele kanaal ten volle begrijpt, dat je weet welk voordeel het met zich brengt voor je klanten en hoe je kan streven naar de perfecte user experience.”
Van de 500 bevraagde bedrijven beschikken negen op de tien over een mobiele webshop, die dus specifiek is afgestemd op mobiele toestellen. Het aantal bedrijven met een eigen app ligt lager (38%), al is ook dat een stijging met 10% tegenover 2011. Opvallend: in 2012 ontwikkelde 75% van de handelaren de applicatietechnologieën intern, een stijging met liefst 32%.