Symbolische euro
Zoals voorzien heeft Kering zijn postorderdochter La Redoute en pakjesdienst Relais Colis verkocht aan het duo Balla-Courteille. Half maart hing de overnamedeal nog aan een zijden draadje omdat de vakbonden niet akkoord gingen, maar uiteindelijk haalden Nathalie Balla (CEO van La Redoute) en Eric Courteille (chief administrative officer van moederbedrijf Redcats) hun slag thuis.
Het duo krijgt La Redoute voor slechts één symbolische euro. Daarnaast legt Kering nog eens 315 miljoen euro op tafel voor de transformatie van het bedrijf tot een heuse e-commercespeler en 180 miljoen voor het sociaal plan – want hoewel La Redoute gered is, gaan er toch 1.178 van de 3.437 banen verloren.
Kering was sinds 1994 eigenaar van de Franse gewezen postordergrootheid, maar besloot enkele jaren geleden om al zijn participaties in de distributiewereld af te stoten en zich volop te concentreren op luxe, sport en lifestyle met merken als Gucci, Saint Laurent, Boucheron, Puma of nog Volcom.
Break-even in 2017?
Co-voorzitters Balla en Courteille geven zich tot 2017 de tijd om “La Nouvelle Redoute” uit de rode cijfers te halen. Het duo wil het bedrijf laten focussen op zijn traditionele core business: dames- en kinderkleding, huishoudlinnen en woninginrichting.
De eerste grote uitdaging wordt alvast een nieuw logistiek centrum uit de grond stampen. Dat moet verrijzen in Wattrelos, op een boogscheut van het Noord-Franse Roubaix.