Groeien op eigen kracht
De groei van Vente Privée zal het bedrijf vooral zelf moeten bewerkstelligen: daar waar andere online winkels vaak rekenen op Google om hun naam bekend te maken bij een groter publiek, zijn de producten van Vente Privée afgeschermd van Google, waardoor ze niet worden geïndexeerd.
“Groei realiseren we door het merk in een land groot te maken. Als mensen over je producten en diensten gaan praten, volgen de nieuwe klanten uiteindelijk vanzelf wel. In ons thuisland schrijven zich nog steeds tienduizend nieuwe leden zich per dag in”, vertelde Benhaim aan Emerce.
De site neemt ook zijn tijd bij de internationale uitrol. “Die hebben we ook, want het hele bedrijf is van ons. Er zit geen venture capital of andere belanghebbenden in”, vertelt Benhaim verder. Nieuwe landen worden dan ook maar stap voor stap bediend: eerst gebeurt dat in het Engels en nadat de site voldoende is gegroeid, mag er een lokaal team aan de slag. Dat team kan dan onmiddellijk gebruik maken van de marktkennis die reeds is verzameld in het beginstadium. Het bedrijf probeert vooral klanten te trekken door exclusieve acties te houden in nieuwe landen.
M-tail al goed voor 30%
Verder is dertig procent van het verkeer op de site afkomstig van mobiele dragers en ook dertig procent van de omzet wordt mobiel vergaard. “Dat is een verhouding van 1:1 waar menig ander retailer jaloers op zal zijn”, gaat Benhaim verder bij Emerce.
In social commerce zien ze bij het Franse bedrijf dan weer geen toekomst. Daarom zijn de buttons van Facebook ook verwijderd van de website. Toch trekt Vente Privée zich niet volledig terug van de sociale media: “Voor klantenservice is dat weer een hele ander verhaal: dat gaat goed.”