“Weg naar rentabiliteit langer dan voorzien”
“Aangezien de weg naar rentabiliteit voor Vente-Privee USA langer zal zijn dan oorspronkelijk voorzien, hebben beide bedrijven beslist dat het tijd is om zich op andere prioriteiten te concenteren“, zo zegt Leah Gerstner, woordvoerder van American Express.
De Franse leider in ‘flash sales’ had in 2011 de marktleider in kredietkaarten overtuigd om samen een Amerikaanse joint venture te openen voor de bemiddelde American Express-gebruikers. “Wij kennen veel Amerikaanse sites die naar Europa komen. Vandaag zet een Franse site met zijn eigen businessmodel voet op Amerikaanse bodem”, klonk het destijds bij topman Jacques-Antoine Granjon, mede-oprichter van Vente-Privee.
Granjon droomde toen luidop van een omzet van een half miljard dollar in vier jaar tijd, maar in 2013 kwam de verkoop maar net boven de 50 miljoen dollar uit, zo staat te lezen in een kort persstatement van Vente-Privee. Eind dit jaar komt er dus een eind aan “Vente-Privee with American Express”.
Kwart meer omzet in 2013
Vente-Privee startte in 2001 in Frankrijk met tijdelijke verkoop van modeartikelen tegen sterk verminderde prijzen (vaak uit overstocks of eindereeksen). Sindsdien breidde de webshop zijn aanbod gestaag uit tot decoratie, speelgoed, sportartikelen, reizen, wijn of nog theatertickets. Een kleine maand geleden begon de groep zelfs nieuwe producten tegen de volle prijs te verkopen.
In 2013 zag Vente-Privee zijn omzet met 23% stijgen tot 1,6 miljard. Het bedrijf ‘claimt’ zo’n 22 miljoen leden in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, België en Nederland. Hoeveel Amerikanen lid waren, is niet bekend. De Fransen denken naar eigen zeggen wel nog na over “een nieuw zakenmodel voor de Verenigde Staten”.