30 miljoen euro met 400 merken
Ondanks (of dankzij) de crisis zag de besloten webshop zijn omzet vorig jaar verdubbelen tot een slordige 30 miljoen euro. “We organiseren nu dubbel zo veel verkopen en ontvangen dubbel zo veel bezoekers als begin 2011”, verklaart CEO Peter Grypdonck het sterke resultaat. “We streven ernaar om zo veel mogelijk mensen te bereiken en voor elk wat wils aan te bieden. Elke ochtend serveren we een nieuwe cocktail van een aantal topmerken met grote kortingen tot 70%, en die combinatie vinden veel mensen erg aantrekkelijk.”
De online privéverkoper, opgestart in 2006, werkt ondertussen al samen met een 400-tal merken, waaronder grote kleppers als Desigual, Nike, The Body Shop en Esprit. Daardoor bereikt Vente-Exclusive.com een steeds groter én breder publiek.
Investeren in chat en m-tail
Vente Exclusive investeert ook volop in zijn dienstverlening: in 2011 startte de privéverkoper bijvoorbeeld met een nieuwe chatfunctie, die naar eigen zeggen “erg wordt geapprecieerd door de leden”. Vorig jaar lanceerde de site ook een iPhone-app. “Die telt nu al ruim 30.000 gebruikers en is erg populair,” aldus Peter Grypdonck. Een flinke groei sinds eind oktober, toen de site bekendmaakte de kaap van de 20.000 gebruikers te hebben overschreden.
“In totaal komt vandaag ongeveer 20% van alle bezoekers via een mobile device naar de verkopen kijken”, vervolgt de CEO. De site is dit jaar dan ook meer dan ooit van plan de kaart van de m-tail te trekken: “We zullen heel binnenkort ook een Android-app lanceren, zodat we een nog groter publiek kunnen aanspreken.”
“Nieuwe uitbreiding”
2012 wordt niet alleen het jaar van de m-tail voor Vente-Exclusive.com: “We hebben plannen voor een nieuwe uitbreiding, maar daar kan ik voorlopig nog niet te veel over verklappen”, klinkt het ietwat geheimzinnig.
Begin december vorig jaar kondigde grote concurrent Cameleon (de groep boven Snapstore.be en ShopVIP.com) aan begin dit jaar het eerste Belgische online warenhuis voor nieuwe collecties te openen. Dat nieuws maakte de groep bekend bij de opening van een gloednieuw logistiek centrum in de Brusselse kanaalzone. Of de “nieuwe uitbreiding” waarover de CEO van Vente Exclusive het heeft, daar een antwoord op is, zal later blijken…