Immochan gaat ‘omnichannel’…
Onder de codenaam E2C zet Immochan de stap naar omnichannel. De vastgoedpoot van Auchan wil in oktober een heus virtueel winkelcentrum lanceren, waar internauten het aanbod terugvinden van de circa 400 ketens die een of meerdere vestigingen huren in de 108 Immochan-winkelcentra in Frankrijk. Van die 400 huurders zou vandaag nog maar de helft online actief zijn, klinkt het.
Ook klanten van winkelcentra zijn almaar vaker online, klinkt het bij Hervé Vanden Abeele, verantwoordelijk voor de e-commerceplannen bij Immochan: “Alvorens ze zich verplaatsen, willen ze niet alleen hun boodschappen voorbereiden en zich informeren over promoties, maar ook de animatie of gewoon het aanbod checken.”
Als het webplatform operationeel is, zullen de Fransen hun bestelling rechtstreeks kunnen plaatsen via het internet, online betalen en hun aankopen vervolgens kunnen ophalen in de boetiek van hun keuze, in een centraal afhaalpunt in een winkelcentrum naar wens of – tegen een meerprijs – thuis laten bezorgen.
…om meer volk te lokken naar zijn winkelcentra
Toch hopen ze bij Immochan dat de consument zijn bestelling zelf gaat ophalen, want de groep maakt van zijn bedoelingen geen geheim: “Meer volk lokken en extra omzet genereren in onze winkelcentra door tegelijk de klant te fideliseren”, aldus Vanden Abeele. Die winkelcentra mogen dan al een miljoen bezoekers per dag over de vloer krijgen, vorig jaar was er toch een daling met een half percentje.
Immochan hoopt in oktober meteen met een honderdtal aanbieders te kunnen starten en rekent op een stijging van het bezoekersaantal met 5 à 10% in het eerste jaar. De groep vraagt van de deelnemende ketens een vergoeding op de verkoop, die verschilt naargelang het type product en kan oplopen tot 12 à 14% op bijvoorbeeld kleding.
Immochan baat momenteel 362 retail- en woonwinkelcentra uit in 12 landen (waarvan 78% in eigendom, goed voor 7,8 miljard euro). E2C maakt deel uit van een totaal investeringspakket van 645 miljoen euro de komende drie jaar. Van dat bedrag gaat zo’n 250 miljoen euro naar de renovatie van bestaande winkelcentra.