Zelfstandigenorganisatie Unizo beschuldigt Bol.com van oneerlijke praktijken: de webwinkel zou succesvolle producten van zijn marktplaats verwijderen om ze vervolgens zelf te verkopen. Maar Bol.com ontkent dat.
“Wij zijn de kabouters die het werk doen”
“Als je producten via Bol.com verkoopt, geef je commerciële informatie aan een concurrent.” Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van Unizo, aan Gazet Van Antwerpen. “Bol.com ziet dan welke van jouw producten populair zijn en kan beslissen om die zelf te verkopen.” Hij raadt handelaars aan om hun producten te verkopen via Storesquare, het onlineplatform dat door Roularta werd gelanceerd… in samenwerking met Unizo.
Van Assche deed zijn uitspraak naar aanleiding van een conflict tussen de Antwerpse gadgetwinkel Fans en Bol.com. De internetwinkel haalde enkele producten van zijn platform en begon ze vervolgens zelf te verkopen, tegen een lagere prijs. Iets wat wel vaker voorkomt volgens Nico Volckeryck, zaakvoerder van Fans en voorzitter van de Antwerpse Unizo-afdeling. “Wij zijn de kabouters die het werk doen en zij lopen met het geld weg,” meent hij.
Bol.com ontkent dat dit een systematische praktijk is. “Wij willen een goede relatie hebben met onze partners,” zegt woordvoerder Roos Franssen. Wel kan het voorkomen dat Bol.com producten van zijn marktplaats haalt wanneer ze ‘onredelijk hoog geprijsd’ zijn, klinkt het.