Volgens het proefschrift van Alec Minnema, verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, zorgt een retourneerbeleid waarbij klanten hun producten gratis mogen terugsturen voor meer aankopen. Ook een langere bedenktijd heeft een positieve invloed.
Minder risico
Minnema onderzocht hoe webwinkels het terugsturen kunnen beheersen en beïnvloeden, om zo hun winstgevendheid te versterken. Hij kwam daarbij tot de conclusie dat een retourneerbeleid zonder retourneerkosten en aanvullende voorwaarden tot meer aankopen leidt. Klanten zouden immers meer kopen bij webwinkels waar ze minder risico ervaren.
Als ze tevreden zijn over het retourneerproces, gaan ze dus sneller opnieuw in die webwinkel kopen, omdat ze weinig problemen verwachten moesten ze toch niet tevreden zijn over het product. Bovendien raden ze die winkel ook vaker aan bij vrienden en familie.
Daarnaast stelt Minnema vast dat het terugsturen van producten een gewoonte is bij de consument. Sommige klanten zullen daardoor vaak iets terugsturen, terwijl anderen nooit iets retourneren.
In een eerder onderzoek kwam Minnema ook al tot de conclusie dat te positieve reviews er voor zorgen dat producten vaker worden teruggestuurd, omdat ze zo nooit kunnen voldoen aan de verwachtingen van de klant.