Realtime track en trace
In Nederland bestond het ‘track en trace’-systeem met handterminals al langer: chauffeurs scannen de pakketten die ze transporteren, dat wordt dan doorgegeven aan een centrale computer en zo kunnen klanten thuis de status van hun zending volgen. De zet maakt dan ook deel uit van de uniformisering tussen de TNT-dienstverlening in België en Nederland.
Gerrit Mastenbroek, algemeen directeur Pakketten, verklaart dat PostNL met de handhelds zelfs het fundament heeft gelegd voor de toekomst in België: “Onze klanten zullen volledig inzicht krijgen waar hun verzendingen zich bevinden, ongeacht of het pakketje besteld is in België of Nederland. Bovendien zullen wij de komende jaren gefaseerd diensten uitrollen waarmee consumenten steeds meer zelf kunnen bepalen waar en wanneer de zendingen geleverd moeten worden, zoals CheckOut of MijnPakket.”
PostNL profiteert van Belgische online groei
PostNL is al een tijdje vastberaden mee te profiteren van de groei van de Belgische onlinemarkt, die volgens Ogone in 2011 al meer dan 1 miljard euro bedroeg. Betalingsdienst Ogone berekende dat de online consumentenbestedingen in 2011 met 24 procent zijn gestegen naar 1,12 miljard euro. Interessant voor PostNL is ook dat het aantal online bestellingen van Belgische consumenten bij Nederlandse webshops significant toeneemt.
Het postbedrijf wil zich in België vooral onderscheiden met extra diensten, zoals bezorging op zaterdag, volledige track and trace en een online ontvangstbewijs. “In België en Nederland biedt PostNL Pakketten een ongeëvenaard serviceniveau van meer dan 98% levering binnen 24 uur”, klinkt het bij het moederbedrijf van TNT Post, dat in 2011 een totale omzet van bijna 4,3 miljard euro realiseerde.