Brusselse consument koopt anders
De stijging is vooral opvallend in het Brussels Gewest en de Brusselse rand. Volgens Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour, gaat het om een toename van 50% sinds zaterdag, en Roel Dekelver van Delhaize heeft het over een stijging van 40 tot 50% sinds dinsdag. Het gaat dan zowel om thuisleveringen als bestellingen die op afhaalpunten worden klaargezet.
Volgens Carrefour heeft de consument ook zijn koopgedrag in de winkels zelf aangepast. “We zien dat de gemiddelde aankoopwaarde per winkelkar ook is gestegen. Wat er misschien op wijst dat de shoppers hun aankopen voor de hele week in één keer doen in plaats van verschillende kleren per week naar de winkel te komen”, zegt van Outryve. “Misschien profiteren we hier en daar wel van het feit dat andere winkels dicht blijven, dat zou kunnen. Maar we hebben niet de indruk dat mensen aan het hamsteren zijn geslagen.”
De supermarkten merken overigens ook dat, in vergelijking met de toestand vóór het terreuralarm, meer klanten ervoor kiezen overdag hun aankopen te doen dan bij valavond.
Bijkomende veiligheidsmaatregelen
Beide woordvoerders benadrukken intussen dat zo goed als alle Brusselse winkels open zijn. Van de circa 70 winkels die Carrefour in het Brusselse telt, zijn er drie die op bevel van de autoriteiten gesloten blijven: “Dat zijn de winkel in City 2, omdat het winkelcentrum gesloten werd op vraag van de overheid, de winkel in metro Rogier, omdat de metrostations dicht zijn en de hypermarktwinkel van Sint-Agatha-Berchem, op vraag van de burgemeester”, zegt van Outruve.
Bij Delhaize zijn twee van de 70 vestigingen in het Brussels Gewest dicht gebleven: Charles Quint in Sint-Agatha- Berchem en de supermarkt in Westland Shopping. “Op bevel van hogerhand”, bevestigt Roel Dekelver. “Intussen zijn sommige winkels beveiligd met militairen voor de deur, zoals in Sint-Jans-Molenbeek. En in al onze 70 winkels in de regio Brussel zijn er extra maatregelen genomen voor de interne bewaking.”