Loyaliteitsprogramma als katalysator
Wekelijks gebeuren er bijna vijf miljoen mobiele transacties bij Amerikaanse vestigingen van Starbucks, dat is nu al meer dan tien procent van alle transacties. CEO Howard Schultz wil dat aantal de komende jaren echter nog sterk opdrijven, onder andere door het koppelen van de mobiele betalingen aan het loyaliteitsprogramma My Starbucks Rewards.
Wanneer klanten voldoende aankopen, krijgen ze een ‘gouden status’ die goed is voor een aantal extra’s. Vroeger moesten ze daarvoor hun aankopen registreren via een Starbucks-kaart, maar momenteel kan het ook met de Starbucks-app. Om te betalen met de app moeten klanten hun saldo opladen via Starbucks.com of met in-app betalingen. Starbucks verwacht dat in het eerste kwartaal van 2014 klanten hun kaarten zullen opladen voor een waarde van 1 miljard euro.
Samenwerkingen
Om beter te kunnen profiteren van de mogelijkheden van de app en mobiele betalingen heeft Starbucks enkele wijzigingen in de organisatie doorgevoerd. “Deze organisatorische wijzigingen zorgen ervoor dat er ruimte wordt gecreëerd om niet alleen mobiel te innoveren, maar ook de dingen die we doen rondom nieuwe distributiekanalen. Deze kunnen we over de kanalen heen promoten en onze klanten belonen met ‘stars’ als betaalmiddel”, zegt CEO Howard Schultz.
Analisten verwachten dat Starbucks ook zal samenwerken met andere bedrijven, zoals Uber – een app waarmee je een chauffeur en wagen kan bestellen. Wanneer iemand zich via Uber laat afzetten bij Starbucks, ontvangt hij een gouden status. “De Starbucks-app heeft tien miljoen gebruikers. Het zou stom zijn om niet te kijken naar de mogelijkheden die een dergelijke samenwerking met zich mee zal brengen”, zegt Jordan McKee van de Yankee Group aan Mobilecommercedaily.com.