5 miljoen mobiele transacties per week
De nieuwe smartphone-applicatie wordt volgens chief digital officer Adam Brotman (foto) nog dit jaar in een aantal Amerikaanse vestigingen uitgetest en moet de bediening versnellen en de wachttijden inkorten. “Het is iets waar onze klanten al langer naar vragen, maar meer wil ik er vooralsnog niet over vertellen.”
Brotman wist ook nog te vertellen dat Starbucks op 19 maart een update van zijn iPhone-app zal uitbrengen. Die zal onder meer de mogelijkheid bieden om de barista een fooi te geven en een ‘shake-to-pay’-functie bevatten (‘even schudden, zo betaald’).
Volgens Brotman verwerkt Starbucks momenteel al 5 miljoen mobiele transacties per week en worden in de Amerikaanse vestigingen al 11% van de bestellingen betaald via de smartphone of tablet. Brotman maakt er geen geheim van dat hij dat cijfer nog dit jaar wil verdubbelen.
Howard Schultz zelf aan het stuur
Dat het de reus uit Seattle menens is met zijn digitale plannen, bewijst de ‘wissel’ aan de top die vorige maand plaatsvond. CEO Howard Schultz heeft dan de dagelijkse operationele leiding van het bedrijf overgedragen aan zijn COO Troy Alstead, om zich volop te kunnen toeleggen op “next generation retail, digitale en mobiele betalingen, het getrouwheidsprogramma en de e-commerce”.
Volgens Brotman “werkt de CEO rechtstreeks mee aan alle mobiele plannen en de visie die we daarrond ontwikkelen. Hij is daar zeer sterk bij betrokken.”