Tegen 2020 zal de online verkoop in China, Japan, Zuid-Korea, India en Australië verdubbelen tot 1.400 miljard dollar. Daarvan neemt China het gros voor zijn rekening, maar India is wel veruit de snelste groeier, aldus marktonderzoeker Forrester.
Chinese e-commerce groter dan de Amerikaanse
Ondanks de afkoeling van de Chinese economie ‑ de groei bleef voor het eerst sinds 2009 onder de 7% ‑ blijft China de dominante speler in de wereld van de e-commerce. Het land nam in 2015 de koppositie over van de Verenigde Staten en stevent tegen 2020 af op een totale online omzet van 1.100 miljard dollar, een slordige 999 miljard euro.
“De dagen van duizelingwekkende groei op jaarbasis mogen voor China dan al voorbij zijn, het huidige groeitempo blijft stevig en ligt in lijn met dat van andere volwassen markten in de regio, zoals Japan en Zuid-Korea”, zegt Lily Varon, analist bij Forrester. Tegen 2020 zal de Chinese e-commerce 9 keer groter zijn dan de Japanse (122 miljard dollar) en liefst 17 keer groter dan de Zuid-Koreaanse (65 miljard dollar).
India snelste groeier
India is nu de snelste groeier in de regio. Volgens Forrester zal de e-commerce-omzet er tegen 2020 vervijfvoudigen van 12 miljard dollar nu tot zo’n 75 miljard dollar, omgerekend 68 miljard euro. De markt groei spectaculair doordat almaar meer Indiërs online kopen en het gemiddelde bedrag per aankoop eveneens in de lift zit. En dus wordt er volop geïnvesteerd in de Indiase e-commerce.
Al waarschuwt Forrester wel dat de lokale handelscultuur (die nog altijd sterk steunt op cash geld), de onderontwikkelde logistiek (te weinig distributiecentra voor het onmetelijke land) en de mobiliteitsproblemen (die van leveringen aan huis een ware uitdaging maken) zand in de machine kunnen strooien.