“20.000 pond verloren op één dag”
De fout was te vinden in de software Repricer Express, die ervoor zorgt dat de prijzen van externe verkopers op Amazon automatisch worden aangepast, om zo steeds de laagste prijs te garanderen. Vrijdag werd dat voornemen echter wel heel serieus genomen, toen een uur lang een pak artikels te koop waren voor één schamele cent.
Niet alleen werden producten tegen een heel lage prijs verkocht, Amazon bleef ondertussen ook zijn vergoeding vragen voor elk verkocht product. Daardoor moesten verkopers bij een verkoop meer geld aan Amazon dan ze effectief binnen kregen.
Eén van de verkopers zegt dat de kans bestaat dat ze haar zaak mag opdoeken. “Ik verloor ongeveer 20.000 pond (ongeveer 25.000 euro) in één nacht. Nadat ik Amazon vroeg om alle bestellingen te annuleren bleven ze die toch uitsturen, terwijl ze me hoge kosten bleven aanrekenen“, zegt verkoopster Judith Blackford aan Sky News.
Amazon zegt dat het de meeste verkopen toch heeft kunnen tegenhouden en dat het alles in het werk stelt om verkopers te helpen met verkopen die toch zijn doorgegaan.