De belangrijkste bedrijven van de Duitse incubator Rocket Internet zijn in 2016 verder blijven groeien op vlak van omzet. Daarnaast werd het verlies ook flink kleiner en Rocket Internet meent binnenkort zelfs winst te zullen maken.
“Richting winstgevendheid”
De gemiddelde omzet van de verschillende bedrijven groeide met 29% van 1,7 miljard euro naar 2,2 miljard euro. Daarnaast daalde de EBITDA-marge van -31,3% naar -14,9%, goed voor een daling van het EBITDA-verlies van 234 miljoen euro.
HelloFresh groeide in 2016 met 95,8% naar 597 miljoen euro en zag zijn EBITDA-marge verbeteren naar -13,8%. Het aantal actieve klanten groeide met 38% naar 857.000. Bij Delivery Hero groeide de omzet dan weer van 166 naar 297 miljoen euro. De Global Fashion Group, die de online modeshops van Rocket Internet bundelt, haalde in 2016 een omzet van 1 miljard euro. Daar daalde de EBITDA-marge naar 12,5%.
Ook de online woonwinkels Westwing en Home24 slaagden er in om hun EBITDA-verlies terug te dringen: bij Westwing daalde dat van 49,9 naar 13,8 miljoen euro, terwijl er bij Home24 een daling was van 75,3 naar 40,1 miljoen euro. Namshi, dat in het Midden-Oosten actief is, wist zelfs voor het eerst break-even te draaien. “In 2016 zijn onze belangrijkste bedrijven vooruitgegaan op hun pad richting winstgevendheid, terwijl ze ook verder bleven groeien”, besloot CEO Oliver Samwer tevreden.