Toeleveranciers onder druk
Begin juni meldde het Duitse handelsconcern Metro dat MediaSaturn de laatste 10% van de aandelen van Redcoon in handen had gekregen en dus voor de volle 100% eigenaar was geworden van de “pure player” die in 2003 was opgericht.
Meteen liet het concern zijn toeleveranciers weten dat het grootse groeiplannen had voor Redcoon en stelde Metro een vruchtbare samenwerking in het vooruitzicht. Even later volgde een tweede brief, zo meldt Lebensmittel Zeitung, waarin de groep uit Ingolstadt liet weten dat het voor Redcoon dezelfde voorwaarden wil als voor Media Markt en Saturn en daarover eerstdaags gesprekken zal opstarten.
Omzetverlies
De toeleveranciers kunnen er niet om lachen: in zijn eentje mag Redcoon dan al groter zijn dat de webshops van Media Markt en Saturn samen, met zijn 260.000 bezoekers per dag en een onlineverkoop van circa 180.000 producten per maand is Redcoon nu niet bepaald een megaspeler. En al zeker niet in vergelijking met wat de fysieke vestigingen van Media Markt en Saturn verkopen, zeggen enkele betrokkenen die – om evidente redenen – anoniem wensen te blijven.
Zij vrezen niet alleen dat het omzetverlies dat ze hierdoor zullen leiden, onmogelijk zal worden gecompenseerd door de eventuele meerverkoop, ze zijn vooral beducht dat hierdoor ook andere onlinespelers een herziening van het prijsbeleid zullen eisen, wat voor een nog grotere druk op hun marges zal zorgen.
Ook intern grote vragen
Niet alleen de toeleveranciers en de concurrentie kijken met grote belangstelling uit naar de onderhandelingen, ook bij Media Markt en Saturn zelf klinkt meer en meer gemor.
Als Redcoon inderdaad dezelfde prijsvoorwaarden krijgt als Media Markt en Saturn, vrezen de winkelchefs voor kannibalisatie en dus omzetverlies voor hun webshop en hun eigen winkels.