“Tweede thuismarkt voor Bol.com”
Bol.com is erg hard gegroeid in België de voorbije vijf jaar: in 2010 telde het klantenbestand van de online retailer nog maar 25.000 klanten in België, nu is het miljoen al gehaald. Maandag 21 december was voor de Nederlandse e-tailer ook de drukste dag van het jaar, met in totaal 350.000 verkochte artikelen.
“België is inmiddels onmiskenbaar de tweede thuismarkt van bol.com. Van de Belgen die online shoppen doet bijna 1 op de 3 dat bij Bol.com. Sinds onze start in België is de markt sterk geëvolueerd. Onze verkoop in België is in de eerste drie kwartalen van dit jaar met zo’n 70% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Dit is bijna twee keer zoveel als in Nederland”, zegt Daniel Ropers, algemeen directeur bij Bol.com.
Coolblue: omzetgroei met 76 procent
Ook voor Coolblue is de aanloop naar Kerstmis een succesvolle periode. In vergelijking met vorig jaar boekte de webshop een omzetstijging van maar liefst 76 procent. Net zoals bij rivaal Bol.com, moeten bij Coolblue 21 en 22 december trouwens de drukste dagen van het jaar worden. De twee magazijnen, in Capelle a.d. IJsel en Tilburg, zitten in deze periode dan ook voor 95 procent vol. Er werden ten opzichte van vorig jaar ook 90 procent meer blauwe dozen ingeslagen, om alle pakketjes zonder problemen te kunnen verwerken.
“Net voor kerst is het altijd gigantisch druk, dit jaar is dat extreem. Meer dan 100 extra werkkrachten worden in de Coolblue magazijnen ingezet om alles op tijd buiten te krijgen. Voor 23.59 uur besteld, is morgen immers gratis in huis. We doen er dan ook alles aan om deze belofte waar te maken,” aldus Jeroen Van Camp, manager bezorging van Coolblue.
Op het drukste moment zijn er in de twee magazijnen van Coolblue zo in totaal 200 mensen aan de slag. Om de kerstdrukte te simuleren, werd in september ook al eens het werk voor vier uur stilgelegd in het magazijn in Tilburg, waarna de achterstand in één uur werd weggewerkt.