Rakuten heeft besloten om zijn Franse merk Priceminister te laten verdwijnen. De webshop gaat verder onder de naam Rakuten, zoals bij het Britse Play.com eerder al gebeurde.
Uniformiteit
Vanaf 1 maart zullen bezoekers van Priceminister doorverwezen worden naar een pagina van Rakuten. Daar vinden ze nog steeds hetzelfde aanbod, maar dus onder een ander merk. Priceminister werd in 2000 opgericht en kwam in 2010 voor 200 miljoen euro in handden van de Japanse groep.
Rakuten nam in het Verenigd Koninkrijk Play.com over, in Duitsland Tradoria en in de Verenigde Staten Buy.com: allemaal hebben ze na verloop van tijd hun naam laten vallen in het voordeel van Rakuten. Dat Priceminister langer heeft overleefd, heeft te maken met de goede naam die het merk had in Frankrijk. Daarom werd besloten om in de beginjaren Priceminister en Rakuten naast elkaar te gebruiken, schrijft het Franse LSA.
Rakuten voert de naamsveranderingen door om een meer uniform merk in de markt te kunnen zetten, om zo beter te concurreren met bedrijven als Alibaba en Amazon. Een tijdje geleden gingen er nog geruchten dat Rakuten van plan was om Priceminister van de hand te doen, maar dat lijkt nu van de baan. Het zou wel het Franse logistieke bedrijf Alpha Direct Services willen verkopen.