ProxisAzur, de Belgische leider in online mediaverkoop, begeeft zich half november op de veelbelovende digitale boekenmarkt. Op vraag van klanten gaat het bedrijf vanaf dan ook e-readers en e-books aanbieden.
1 op 15 aanvragen over e-books
Volgens ProxisAzur (twee ex-concurrenten die in 2010 samensmolten) neemt de interesse voor digitale boeken ook hier zienderogen toe. Eén op de 15 aanvragen die ProxisAzur tegenwoordig ontvangt, gaat over e-books. Hoewel het digitale boek in Vlaanderen nog een heel bescheiden rol speelt (volgens Boek.be amper 0,3% van de totale boekensector), gelooft Jo Vansteenvoort, CEO van ProxisAzur, dat het snel kan gaan: “Zeker als men kijkt naar wat aan de overkant van de oceaan gebeurt: de American Association of Publishers verwacht bijvoorbeeld dat de omzet van de digitale boeken in 2012 die van de gedrukte edities zal overstijgen.”
Anticiperen op lokale marktevoluties
ProxisAzur wijst er trouwens op dat de Belgische uitgevers dit intussen ook begrepen hebben en dat wie nu nog geen e-books aanbiedt, druk bezig is met het digitaliseren van zijn bestaande portfolio. “We waren één van de Belgische pioniers in de onlineverkoop” (Proxis.be ging in 1997 van start in ons land) “en willen ook deze keer anticiperen op de lokale marktevoluties door tijdig te innoveren.”
ProxisAzur geeft trouwens verstek op de 75ste Boekenbeurs in Antwerpen: “Het aanbod dat we in Antwerpen kunnen voorleggen, kan enkel afbreuk doen aan onze immense voorraad die zich op slechts één klik bevindt van de boekfanaten”, verklaart Vansteenvoort de beslissing, Opvallend: op de boekenbeurs zal Boek.be een speciale gratis e-readingkrant verdelen die lezers moet helpen bij het beantwoorden van de vraag of ze al dan niet de stap naar het digitale lezen willen zetten en, zo ja, hoe dat het beste kan.