Kunst, accessoires, wonen en juwelen
Sinds zijn pijnlijke vertrek in november 2013 – toen het met Fab.com pijlsnel bergaf begon te gaan – broedde de nu 38-jarige Bradford Shellhammer op een nieuwe webshop voor unieke designspullen. Deze week was het dan zover: Bezar ging live.
Bezar omschrijft zichzelf als een ‘members only marketplace for design’ en brengt creaties in vier categorieën: kunst, accessoires, wonen en juwelen. Elke categorie telt drie designers, van wie er elke dag één in de kijker staat in een digitale pop-upwinkel. De meeste van die creaties kosten 50 tot 100 dollar en zullen, afhankelijk van het succes, 24 uur tot drie dagen te koop worden aangeboden. Eens de site op volle toeren draait, moeten er op elk moment een honderdtal creaties te koop zijn.
Bij de collega’s van TechCrunch liet Shellhammer weten dat hij zo’n 2,25 miljoen dollar aan startkapitaal heeft opgehaald en intussen al contacten heeft met zo’n 1.300 geïnteresseerde designers.
Turbulente voorgeschiedenis
Shellhammer richtte in 2010 samen met Jason Goldberg het datingplatform voor gays ‘Fabulis’ op. Dat werd niet bepaald een succes, maar hun ‘Gay Daily Deal of the Day’ zorgde wel voor de nodige buzz. In de zomer van 2011 besloten ze een doorstart te maken als een soort van Groupon voor designmeubels en -accessoires, voor zowel homo’s als hetero’s.
Fab.com werd een megasucces, maar wilde té snel groeien. De problemen stapelden zich op, er volgden massale ontslagen en Shellhammer stapte op. Goldberg ging alleen voort maar kon het tij niet keren: begin maart van dit jaar werd Fab.com overgenomen door PCH International.
Meer over de opkomst en ondergang van wat ooit de ‘hottest start-up van New York’ was, leest u in de volgende editie van RetailDetail Magazine, die verschijnt in april.