“Online in opmars”
Ook voor kerstcadeaus zijn “online aankopen duidelijk aan een opmars bezig, maar het is niet zo dat winkels daardoor leeg blijven“, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “Heel wat consumenten willen nog altijd producten bekijken, aanraken en vergelijken. Of ze weten niet meteen wat kopen en schuimen verschillende winkels af. Of ze houden van de kerstsfeer en het bijbehorende kerstshoppen; daar kan geen digitale realiteit tegenop.”
Het toenemend succes van online shoppen heeft te maken met de tijdswinst die consumenten zo boeken. Ook het feit dat steeds meer webwinkels producten gratis omruilen wanneer iets niet naar wens is, zorgt voor een groeiende populariteit, concludeert het NSZ uit een eigen rondvraag bij 118 kleinhandelaars die zowel een fysieke vestiging als een webshop uitbaten.
“Mis de trein niet”
Ook de kleinhandel heeft de afgelopen jaren de e-kaart getrokken: “Steeds meer kleinhandelszaken hebben een goed uitgebouwde website die aankopen en bestellingen mogelijk maakt. Vooral kledingzaken, multimediawinkels, boeken- en platenwinkels, speelgoedwinkels, maar ook steeds meer voedingszaken springen op deze digitale trein.”, zegt Christine Mattheeuws.
Dat is een erg goede zaak, want “het succes van online kopen kannibaliseert de werking van de fysieke winkel niet, zo blijkt uit de bevraging” en “in de toekomst zal e-commerce sowieso nog belangrijker worden. We roepen de overige kleinhandelaars dan ook op om deze trein niet voorbij te laten gaan. Een fysieke winkel en een webwinkel kunnen perfect aanvullend werken.”