Inzicht in voorkeuren klant
Onder andere de online kledingverkoper ModCloth, die in 2002 van start ging, opende in juli zijn eerste fysieke vestiging. CEO Matt Kaness zegt dat het bedrijf zo veel heeft bijgeleerd, enkel al door te praten met klanten die de winkel bezoeken. Ook andere retailers weten dat een eigen winkel een goede manier is om een beter inzicht te krijgen in de voorkeuren van de eigen klanten.
Veel online verkopers zien een fysieke winkel dan ook als een verlenging van hun online kanaal. Het is de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met het aanbod, zonder dat die daarom ook zijn aankoop meteen moet doen. Ook Amazon heeft al aangegeven dat de fysieke vestiging van Amazon Books met die reden werd geopend.
Winkel louter als showroom
De opkomst van snelle leveringsopties hebben eveneens bijgedragen tot de keuze van pure players om ook een offline vestiging te openen – die dan enkel als ‘façade’ dient, zonder dat ze hun hele logistieke afwikkeling hoeven aan te passen. Zo krijgen klanten bij kledingverkoper Bonobos hun aankopen niet mee naar huis; die worden later aan huis geleverd.
Bonobos maakte die keuze, omdat het naar eigen zeggen onmogelijk is om alle kledij die de winkel verkoopt ook ter plaatse te hebben. Wel kunnen klanten vaak al de volgende dag over hun aankopen beschikken, zonder dat ze de hele dag met een zware tas hebben moeten rondlopen.