Volgens ABN Amro zal het aandeel van de online supermarkt ook de komende jaren verder blijven stijgen. In 2015 ging het omzetaandeel van de online boodschappen al van 1 procent naar 1,6 procent.
Meer ruimte voor stadsfilialen
De komende tien jaar is er echter nog verdere ruimte voor groei. Volgens ABN Amro zal in 2025 9 procent van alle omzet bij supermarkten online worden gehaald. Dat betekent in totaal een omzet van 3,7 miljard euro. Momenteel is dat nog maar 389 miljoen euro. Van alle uitgaven geeft de Nederlandse consument 17 procent online uit. Dat aandeel zal in 2025 al op 33 procent liggen.
Vooral binnen nieuwe doelgroepen zit er nog groei bij de online supermarkten. Daarbij gaat het voornamelijk over het zakelijke segment. Zo haalt Albert Heijn momenteel al 25 tot 30 procent van zijn online omzet uit verkoop aan bedrijven.
ABN Amro verwacht dat fysieke supermarkten de strijd met de online spelers zullen aangaan door meer in te zetten op beleving. “Daarbij ligt een nadruk op versproducten en zijn minder droge kruidenierswaren in de schappen te vinden. Ook zal meer achtergrondinformatie over producten verschaft worden, bijvoorbeeld via technologie. Deze technologische ontwikkelingen zullen bijdragen aan de winkelbeleving. Tevens zijn combinaties van supermarkten met horeca- of speciaalzaken mogelijk”, stelt het.
Door de opkomst van de online supermarkten zullen er ook steeds meer kleine stadsfilialen komen, waar consumenten snel hun kleine boodschappen, zoals kant-en-klare maaltijden, kunnen doen, terwijl ze de rest online bestellen.