De wereldwijde luxeretail online zal in 2019 ongeveer 41,67 miljard dollar omzet genereren, zo verwacht marktonderzoeksbureau Technavio. Opvallend: het zijn vooral de multimerkensites die de dans leiden.
4 online department stores in top-5
Volgens Technavio was de wereldwijde luxeretail online in 2014 goed voor 21,43 miljard dollar, hetzij ruim 19,7 miljard euro. De e-commerce voor luxegoederen groeit echter met ruim 14% per jaar, waardoor het marktonderzoeksbureau de omzet in 2019 ziet afklokken op een slordige 38,5 miljard euro.
Opvallend: de online department stores ‑ webshops die meerdere merken verkopen ‑ leiden de dans. “Online department stores waren er sneller bij dan monobrands om nieuwe diensten aan te bieden zoals kosteloze levering en gratis retourzending, wat de online ervaring vereenvoudigde en het koopcomfort van de klanten verhoogde”, schrijft Vijay Sirathi van Technavio in zijn rapport “Global Luxury Etailing Market 2015-2019”. En de consument weet dat duidelijk te appreciëren.
Volgens Technavio steken vijf spelers, gerekend naar hun omzetbijdrage tot de totale online omzet op de luxeretailmarkt, momenteel met kop en schouders boven de rest uit. Nordstrom (met zijn gelijknamige webshop, zijn outlet Nordstrom Rack, flash sale site HauteLook en mannenmodedienst Trunk Club) heeft met 11,67% het grootste marktaandeel.
Neiman Marcus Group (Neiman Marcus, Bergdorf Goodman en Horchow) is tweede met 5,36% marktaandeel. Nummer drie is Saks Fifth Avenue, eigendom van het Canadese Hudson’s Bay, met een marktaandeel van 4,2%. Op vier komen we Ralph Lauren tegen, de enige monomerkverkoper in het lijstje. Net-A-Porter vervolledigt de top-5.