Netwerk verbindt 120 steden
Net als zijn Belgische en Nederlandse tegenhangers heeft ook de Deutsche Post te kampen met een zwaar teruglopende postbedeling, en net als bpost en PostNL hoopt ook het Duitse postbedrijf om die omzetdaling te compenseren door een groter aandeel van de pakjesmarkt binnen te rijven. Deutsche Post start nu een experiment om internetbestellingen mee te geven met de intercity-bussen van dochterbedrijf Postbus. Die pendelen momenteel tussen de 120 grootste Duitse steden.
De dienst is een extra optie die zich tussen het wat langzamere eigen bezorgnetwerk en de snellere expressdienst van dochteronderneming DHL in positioneert. “Zakelijke klanten krijgen zo een goedkopere optie, consumenten kunnen kiezen voor wat meer snelheid”, aldus pakketdirecteur Jürgen Gerdes bij Bloomberg. Tegelijk hoopt het voormalige staatspostbedrijf de concurrentie van eigen bezorgdiensten van Google en Amazon het hoofd te kunnen bieden.
Het plan maakt deel uit van een reeks experimenten die de operationele winst uit de bezorging van pakketten in de periode tot en met 2020 met 3% per jaar moet laten groeien. Toeval of niet, Amazon nam onlangs een patent op een wel erg gelijkaardig idee in de VS.