Zachte winter mee oorzaak van kleinere stijging
Dat de groeicijfers de jongste kwartalen lager lagen, wordt onder meer toegeschreven aan de zachte winter in Europa, maar ook aan de toegenomen online concurrentie van klassieke spelers als H&M en Inditex (Zara, Massimo Dutti, Bershka).
Zalando boekte in het vierde kwartaal van 2013 een omzet van 550 miljoen euro: dat brengt het totale verkoopcijfer van het bedrijf voor dat jaar op 1,762 miljard euro, 52% meer dan in 2012. Daarvan werd meer dan 1 miljard euro gerealiseerd in de kernmarkt, die bestaat uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Nog steeds verlieslatend
Daar draait het concernt ook break-even, maar globaal genomen opereert Zalando nog steeds met verlies. De operationele marge is 6,7% negatief, niettemin een verbetering met 0,5% tegenover 2012. Wanneer Zalando over de hele lijn winstgevend wil worden is niet duidelijk, mar wel moet de operationele marge in de goede richting evolueren. Zalando plant immers een kleiner deel van de inkomsten weer uit te geven aan marketinginspanningen. Daarom wil het meer focussen op kledij met een hogere marge.
Zalando zegt meer dan 100 miljoen bezoeken per maand aan zijn online winkel te tellen. Meer dan 35% daarvan is afkomstig van smartphones en tablets. Over het hele jaar telde Zalando meer dan 13 miljoen kopers; in 2012 bleef de wijzer nog staan op 9 miljoen.
De waarde van Zalando wordt op 3,83 miljard euro geschat. Het Zweedse Kinnevik, dat met 36% de grootste aandeelhouder van de online distributeur is, raamt de waarde van zijn participatie immers op 12,14 miljard kroon. Over een beursgang, waarover al geruime tijd wordt gespeculeerd, valt voorlopig geen nieuws te vangen.