Rechten van de consument meer in de verf
De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 de tijd om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. In ons land werd de richtlijn twee weken voor het verstrijken van deze termijn omgezet. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de online consument als de handelaar beter beschermen door een uitgebreide informatieplicht.
Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen 14 dagen na terugzending plaatsvinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekken – alles samen een twintigtal punten – over de rechten van de consument.
Tot 12 maanden bedenktijd bij niet-naleving
De goedkeuring van de Europese consumentenrichtlijn, wat in de zomer van 2011 gebeurde, leidde destijds tot flink wat gemor bij zelfstandigen- en handelsorganisaties, terwijl consumentenvereniging Test-Aankoop op zijn beurt tevreden was.
Nu de richtlijn is omgezet in de Belgische wetgeving, heeft BeCommerce, dat in ons land 4 op de 5 online winkels vertegenwoordigt, de belangrijkste nieuwigheden opgelijst. Meer dan aanbevolen lectuur, want – zo onderstreept de organisatie – “wanneer niet voldaan wordt aan de informatieverplichtingen kan de bedenktijd tot 12 maanden verlengd worden, of tot wanneer wel aan de verplichtingen is voldaan.” Ook organiseert de FOD Economie een workshop rond de nieuwe regelgeving.