Terugkerende klanten
In 2012, het eerste volledige jaar van Westwing, haalde het bedrijf een netto-omzet van 41 miljoen euro. Met 110 miljoen euro in 2013 doet het dus bijna drie keer zo goed en net iets beter dan grote concurrent Home24. Een groot deel van de omzet wordt gegenereerd door terugkerende klanten: 75 procent van de aankopen wordt gedaan door vaste klanten.
“Met deze resultaten zijn we de leidinggevende internationale online retailer in home & living buiten de Verenigde Staten”, zegt Stefan Smalla, oprichter en CEO van Westwing. In totaal werden er 1,2 miljoen bestellingen gedaan bij Westwing in 2013, goed voor 2,8 miljoen verkochte producten. 34 procent van de aankopen gebeurde via een mobiel apparaat.
Investering in logistiek
Westwing heeft ook het aantal leden weten te verdubbelen in 2013, naar een totaal van 12 miljoen. Bij Westwing kunnen enkel leden aankopen doen. Ze krijgen dan kortingen op een select en tijdelijk aanbod, een systeem dat bijvoorbeeld ook wordt gehanteerd door Vente-Privée.
Om te voldoen aan de vraag heeft Westwing sterk geïnvesteerd in de logistieke omkadering en het heeft nu zes logistieke centra: vier in Europa, één in Rusland en één in Brazilië. “Dit jaar zullen we onze inspanningen om de Westwing-klant een ervaring van wereldklasse aan te bieden nog verhogen, door te investeren in ons logistiek netwerk en technologieplatform”, aldus Smalla.